Na "záhadném" zmizení Airbusu AirAsia není nic záhadného.
Zopakujme si známá fakta. Letoun Airbus A320-200, mířící za Surabáje do Singapuru během letu zmizel i s 162 pasažéry a členy posádky. V oblasti byly silné tropické bouře a při posledním kontaktu žádala posádka o povolení vystoupat na letovou hladinu 38 000 stop. Piloti nehlásili žádný technický ani jiný problém. Po zhruba dvou minutách s ním dispečink ztratil spojení a stroj posléze zmizel z radaru. Letoun evidentně havaroval.
Nejravděpodobnější scénář - letoun se dostal do blízkosti bouřky na trase letu. Za špatného počasí to piloti mohou zjistit až na svém meteo radaru, přičemž vzdálenost od bouřky závisí na řadě faktorů (nastavení radaru, jeho citlivost, okolní oblačnost atd.)
V takovém případě má kapitán (je to na jeho rozhodnutí) pět možností. Může bouřku obletět. Problém může být množství paliva, které má k disposici a také nemusí mít informaci o rozloze bouřky. Druhá možnost je bouřku nadletět. Je to nejjednodušší, ale ne vždy možné. Limitem je dostup letounu a výška bouřkové oblačnosti. Třetí možnost je divertovat - zamířit na nejbližší náhradní letište. Je to jisté, ale pro firmu neekonomické a pro cestující to znamená také komplikace (návazné lety atd.). Čtvrtou možností je zůstat před bouřkou a létat malý obrazec zhruba ve tvaru oválu, takzvaně vyčkávat. Je nutno vyčkat, než se bouřka posune bokem nebo zeslábne natolik, že není nebezpečná. Opět je to o palivu. U silných, stacionárních a rozsáhlých bouřek to nelze aplikovat. Poslední, "zoufalou" možností je pokusit se najít nejslabší místo bouřky a tím se pokusit proletět.
Když vezmeme v úvahu známá fakta , vyplývá z nich, že piloti se chtěli vyhnout bouřce a vystoupat nad ní (požádali o stoupání, nikoliv změnu směru, což by odpovídalo volbě jiného řešení). Snažili se dostat na nejvyšší myslitelný dostup letounu (12500 m), což je právě 38 000 stop. Letoun byl přitom téměř plně obsazen, takže této hladiny mohl horko těžko dosáhnout. Za normálních okolností by učitě maximální dostup nežádali. Patrně zjistili, že to nestačí, přesto se zjevně pokusili bouřkou proletět, jinak by požádali dispečink o změnu směru. Možná se domnívali, že v té výšce již nebudou vzdušné proudy v bouřkovém mraku tak silné. V každém případě za toto rozhodnutí zaplatili životem. Buď letoun rozlámaly turbulence v mraku (dopravní letadlo nesnese kdovíjaké přetížení), nebo doplatili na svou snahu, být co nejvýše. Na hranici dostupu je totiž letová obálka (graf rychlostí při kterých letoun ještě letí) totiž poměrně úzká. Rozsah rychlostí, kterou musí piloti dodržovat je velmi malý a v bouřkovém mraku je kvůli náhlým změnám rychlostí okolního vzduchu prakticky nemožné ho dodržet. V takovém případě letadlo padá.
Äni v jednom případě by piloti nebyli schopni dát jakoukoli zprávu a i kdyby se o to pokusili, přes výboje a elektromagnetické pole bouřky by signál těžko prošel.
Teoreticky jsou možné i jiné scénáře (bomba na palubě) ale nepříliš pravděpodobné.
Jindřich Tůma
Jindřich Tůma
Rusko nám diktuje, kdo smí být naším ministrem
Třicet let po sametové revoluci nám Rusko diktuje, kdo smí být naším ministrem. To není vtip, ale smutná realita dnešních dnů.
Jindřich Tůma
Babišova vláda si kupuje volební hlasy - za cenu tisíců mrtvých seniorů.
Dnes a denně jsme svědky, jak se různé profesní lobbistické skupiny státních zaměstnanců domáhají přednostního očkování. A vláda na to slyší. Každý hlas ve volbách se přece počítá a mrtví si stěžovat nemohou.
Jindřich Tůma
Kauza Bečva - je to marný, je to marný, je to marny
Tak nám premiér Babiš konečně poskytl klíč k vyřešení záhady otravy Bečvy. Stačí použít prastarou metodu vyšetřovatelů nazvanou latinským názvem „cui bono“.
Jindřich Tůma
Očkovací strategie…nebo tragédie?
Je to jedno ze zásadních témat poslední doby – koho přednostně očkovat , aby byly ztráty z epidemie Covid-19 co nejmenší? Vláda, jako obvykle, žádnou strategii nemá, takže očkování je jeden velký chaos.
Jindřich Tůma
Žaloba na premiéra a nepochopení státních zástupců
Pražské městské zastupitelství potvrdilo, že žaloba právníka Petra Němce na premiéra a členy vlády v souvislosti s pandemií Covidu-19 je nedůvodná. Žalobci se fatálně mýlí.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině
Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...
Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců
Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...
Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině
V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...
Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie
Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...
Prodej domu v obci Tis u Blatna, okr. Plzeň
Tis u Blatna, okres Plzeň-sever
3 299 000 Kč
- Počet článků 20
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1205x