Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mýtus jménem Tvrdík

Značka ČSA po téměř sto letech existence končí. Se zánikem této značky je spojen jeden z největších mýtů české novodobé historie. Mýtus jménem Tvrdík.

   Tento článek nemá za úkol hájit Jaroslava Tvrdíka. Jeho osobnost je bezesporu velmi kontroverzní, jeho politické i byznysové vazby jsou podivné a zákulisní. Jeho napojení na Miloše Zemana a Kelnerovu PPF , které se projevují podivným pronikáním čínského vlivu do naší republiky vyvolává oprávněné obavy.

   V jednom je ale Jaroslav Tvrdík nevinně. A to v zániku české letecké společnosti ČSA.

   Troufám si to tvrdit, protože jsem v této společnosti deset let pracoval a to od roku 2000. Nejprve jako druhý pilot dopravního letounu, posléze kapitán. Piloti se vždy z pochopitelných důvodů zajímali o stav své firmy, vždyť kromě konkurenční firmy Smartwings byla jediným potenciálním zaměstnavatelem dopravních pilotů v ČR. Měl jsem tak jedinečnou možnost zblízka hodnotit situaci firmy, její vzestup a začátek jejího pádu.

Jaroslav Tvrdík nastoupil do čela firmy v roce 2003. Převzal vládu po dlouholetém prezidentovi Miroslavu Kůlovi. Později vytvořená fáma tvrdí, že za M.Kůly firma prosperovala. Skutečnost byla trochu jiná. Firma sice účetně vytvářela  zisk, ovšem za cenu beznadějného zastarávání letecké  techniky a bez jakýchkoli investic do rozvoje. Zároveň se jednalo o typický postsocialistický podnik s přemírou zaměstnanců a velmi zastaralou organizací práce. V roce 2003 měla firma 4500 zaměstnanců a cca 3 miliony přepravených cestujících. M.Kůla měl jedinečnou příležitost po 11. září 2001, kdy klesly ceny letadlového parku na zlomek reálných cen, obměnit zastaralé letouny ČSA. Nevyužil ji. V té době sedmapadesátiletý M. Kůla měl patrně jediné přání, vydržet ve funkci do důchodu.

   Po nástupu Tvrdíka  v roce 2003 do funkce se začala situace měnit. Byly podepsány opce na nákup nových letadel. Při rozhodování mezi značkou Boeing a Airbus zvítězil evropský výrobce. Kolega, který zastupoval piloty ve výběrové komisi, hodnotil obě nabídky jako zcela rovnocenné. Pokud měla nějakou výhodu jedna, ztrácela zase v jiném parametru. Výběr Airbusu tedy chybou nebyl. Začala výstavba nového cargo terminálu, rozšiřoval se cathering a začala výstavba budovy pro posádky a kancelářské zázemí. Rozšířilo se výcvikové středisko posádek, stále více povinného přezkušování se provádělo na vlastních simulátorech. Došlo k elektronizaci, papírové letové podklady byly postupně nahrazovány digitálními, které měly posádky k disposici v noteboocích. To ušetřilo milionové náklady na tiski i distribuci a výrazně zlepšilo přípravu posádek. Také se zásluhou vedení letového úseku, jmenovitě šéfpilota Petera Žmolíka sjednotily letové postupy, což umožnilo efektivnější výcvik pilotů a zvýšilo bezpečnost letů. Rostl počet letadel, posádek i destinací. Počet zaměstnanců se zvýšil mezi roky 2003-2006 přibližně o 1000, převážné se však jednalo o  piloty a stewardy. Zároveň vzrostl počet přepravených osob z 3 mil. na 5,5 mil., tržby z 18 na 24 miliard. Hrubá marže dosáhla v roce 2006 5,5%, nejvíce v historii.

   Tvrdíkovi bývá vyčítáno, že zničil firmu nákupem nových letadel a zvýšením platů pilotů. Ani jedno nemá racionální základ.  

   Platy pilotů skutečně v letech 2003-2006 rostly. Byla uzavřena dohoda mezi odbory a firmou, že růst platů bude 15% po dobu tří let. Cílem bylo dosáhnout 70 % výše  platů pilotů v EU. Pro společnost to rozhodně nebylo konkurenčně zatěžující, veškeré náklady v  mezinárodní letecké dopravě (cena paliva, letadel, servisu,  platů posádek, přistávacích poplatků apod.) jsou pro všechny společnosti stejné a platy posádek stale zůstaly pod průměrem. . 

   Pokud jde o nákupy nových letadel, byla to existenční nutnost. Stará již nevyhovovala standardům, které zákazníci vyžadovali. Ostatně,  většina nákupů se realizovala až po Tvrdíkově odvolání a nebyl by žádný problem tyto opce nerealizovat. Navzdory nástupu hospodářské krize se tak nestalo. Také je třeba vzít v úvahu, že Tvrdík svůj plán realizoval v letech 2003-2006, kdy se všeobecně předpokládal boom letecké dopravy. Krize, která přišla v roce 2007 situaci zcela změnila.

   Tvrdit tedy, že Jaroslav Tvrdík stál za pádem ČSA je zcela mylné.

   Samozřejmě mu lze vyčíst dílčí chyby. Např. nákup vozů Audi místo starých škodovek pro management firmy od spřáteleného prodejce.  Nebo financování své strany prostřednictvím velkoplošné inzerce ČSA v denících. Ve skutečnosti šlo pravděpodobně o předplácení volební inzerce ČSSD.  Ale to byly v čtyřiadvacetimiliardovém obratu drobné.

   Za skutečnou chybu považuji, že nedokázal propustit nejméně tisícovku přebytečných kancelářských pozic. I když si uvědomuji, že to  bylo u státem vlastněného  podniku vedeného zástupcem ČSSD věc politicky neprůchodná.  Bohužel take nedokázal vyměnit osazenstvo obchodních zastoupení ČSA ve světě. Takže se stalo, že třeba zaoceánské linky do USA nebyly ziskové, přestože létaly zcela zaplněné. Smetanu ale shrábli místní dealeři letenek. Obě tyto chyby lze beze zbytku vyčíst i Tvrdíkovým následovníkům.

   Přesto, když se podíváme na výsledovku účetnictví, vidíme, že výsledky nebyly zdaleka tak tragické, jak se traduje. V roce 2007 se dostaly ČSA již do zisku.

   Jenže to už začal jejich konec. Vedení firmy převzal  Radomír Lašák a začal postupný rozprodej firmy. Lukrativní vydělávající části firmy jako byla siť duty free shopů, cargo terminal, cathering a další byly postupně prodávány za podivných okolností. Nebyla výjimka, že mnohamilionový prodej byl uzavřen s firmou existující měsíc se sídlem v panelákovém bytě. Velmi signifikantním jevem orientace firmy bylo, že šatny posádek byly přestěhovány z podlaží budovy ČSA do sklepních prostor. Uvolněná podlaží zaplnilo množství kanceláří, . Pracovní náplň jejich obyvatel zůstala často záhadou. Pracovní podmínky se stale zhoršovaly, zatížení posádek rostlo. Byly uzavřeny podivné smlouvy s konkurenční společností Smartwings, ve kterých ČSA přenechalo této společnosti segment trhu charterových letů.  Docházelo k prodeji nebo rušení lukrativních linek. Konkrétní případ byla každodenní linka do Goteborgu ve Švédsku, která nejenom že létala plná do posledního místečka, ale provozní náklady by zaplatil jenom prodej alkoholu na palubě. Byla zrušena (a prodána) s odůvodněním, že byl o letenky příliš velký zájem a ČSA by muselo na linku nasadit druhé letadlo!!! Absurdní.  S ničím z toho ale už J. Tvrdík neměl nic společného.

   Tuto situaci piloti prostřednictvím odborů monitorovali a také se snažili aktivně ovlivnit. Opakovaně se obraceli na stat jako majoritního vlastníka a upozorňovali jednotlivá ministerstva na neúnosnou situaci a chybné řízení firmy. Marně. Jsem přesvědčen, že jako v případě jiných státních podniků šlo ze strany vedení i úředníků zastupujících stat o tunelování státem vlastněného podniku. Nemalou zásluhu v pozadí na tom měl jeho konkurent, který měl zájem o trh obhospodařovaný ČSA.

   To se mu nakonec o několik let později podařilo a torzo bývalého národního dopravce zcela ovládnul. A bylo jen otázkou času, kdy bude společnost ČSA zcela absorbována a nezbyde nic než prázdná značka a dluhy.  

Jindřich Tůma, Ing.

Autor: Jindřich Tůma | neděle 7.3.2021 17:22 | karma článku: 24,93 | přečteno: 1347x
  • Další články autora

Jindřich Tůma

Rusko nám diktuje, kdo smí být naším ministrem

Třicet let po sametové revoluci nám Rusko diktuje, kdo smí být naším ministrem. To není vtip, ale smutná realita dnešních dnů.

7.4.2021 v 15:51 | Karma: 29,33 | Přečteno: 642x | Diskuse| Politika

Jindřich Tůma

Babišova vláda si kupuje volební hlasy - za cenu tisíců mrtvých seniorů.

Dnes a denně jsme svědky, jak se různé profesní lobbistické skupiny státních zaměstnanců domáhají přednostního očkování. A vláda na to slyší. Každý hlas ve volbách se přece počítá a mrtví si stěžovat nemohou.

31.3.2021 v 16:00 | Karma: 23,53 | Přečteno: 457x | Diskuse| Politika

Jindřich Tůma

Kauza Bečva - je to marný, je to marný, je to marny

Tak nám premiér Babiš konečně poskytl klíč k vyřešení záhady otravy Bečvy. Stačí použít prastarou metodu vyšetřovatelů nazvanou latinským názvem „cui bono“.

13.3.2021 v 8:32 | Karma: 27,23 | Přečteno: 740x | Diskuse| Politika

Jindřich Tůma

Očkovací strategie…nebo tragédie?

Je to jedno ze zásadních témat poslední doby – koho přednostně očkovat , aby byly ztráty z epidemie Covid-19 co nejmenší? Vláda, jako obvykle, žádnou strategii nemá, takže očkování je jeden velký chaos.

12.3.2021 v 7:50 | Karma: 15,98 | Přečteno: 326x | Diskuse| Politika

Jindřich Tůma

Žaloba na premiéra a nepochopení státních zástupců

Pražské městské zastupitelství potvrdilo, že žaloba právníka Petra Němce na premiéra a členy vlády v souvislosti s pandemií Covidu-19 je nedůvodná. Žalobci se fatálně mýlí.

10.3.2021 v 9:49 | Karma: 26,50 | Přečteno: 819x | Diskuse| Politika

Jindřich Tůma

SOS Kalousku

Slovy Havla "naše země nevzkvétá". Nebo spíše naše země je na pokraji propasti. Proč? Toto je můj názor.

5.3.2021 v 11:45 | Karma: 26,12 | Přečteno: 791x | Diskuse| Politika

Jindřich Tůma

Proč ústava pláče a Zeman se chechtá

aneb zamyšlení nad zákonem, jež tady již neplatí. Ústavou České Republiky. čl. 59 Ústavy ČR "Slib prezidenta republiky zní: "Slibuji věrnost České republice. Slibuji, že budu zachovávat její Ústavu a zákony."

18.11.2018 v 9:47 | Karma: 24,45 | Přečteno: 640x | Diskuse| Politika

Jindřich Tůma

Co vzkazuje MIloš Zeman národu

Poslední kroky stávajícího prezidenta před druhým kolem prezidentské volby je možno shrnout do jednoduchého vzkazu občanům.

24.1.2018 v 14:29 | Karma: 32,35 | Přečteno: 1691x | Diskuse| Politika

Jindřich Tůma

Nechystá Miloš Zeman velezradu?

Miloš Zeman v televizním pořadu TV Barrandov prohlásil, že i v případě prohry v prezidentských volbách jmenuje Andreje Babiše premiérem. Nedopustí se tím velezrady?

23.1.2018 v 18:58 | Karma: 17,60 | Přečteno: 627x | Diskuse| Politika

Jindřich Tůma

Spolupráce s Čínou už nese jablka....jedovatá.

"Já jsem přijel do Číny, abych se od Číny učil, jak zvýšit hospodářský růst, jak stabilizovat společenský řád." M. Zeman

28.11.2017 v 10:22 | Karma: 26,76 | Přečteno: 906x | Diskuse| Politika

Jindřich Tůma

Opravdu nemusí Miloš Zeman rozpustit sněmovnu???

Čl. 35(1) Poslaneckou sněmovnu může rozpustit prezident republiky, jestližea) Poslanecká sněmovna nevyslovila důvěru nově jmenované vládě, jejíž předseda byl prezidentem republiky jmenován na návrh předsedy Poslanecké sněmovny,

13.11.2017 v 15:52 | Karma: 18,40 | Přečteno: 797x | Diskuse| Politika

Jindřich Tůma

Vítěz voleb je mediální floskule kterou Zeman vydírá

"Floskule je slohově nadnesený nebo jen obecně platný, ale neprocítěný, prázdný obrat, rčení, průpověď či fráze. Jedná se o výrazy, které nadužíváním ztratily životnost a obsah"

12.11.2017 v 8:23 | Karma: 39,28 | Přečteno: 3779x | Diskuse| Politika

Jindřich Tůma

§ 199 Šíření poplašné zprávy

" Kdo úmyslně způsobí nebezpečí vážného znepokojení alespoň části obyvatelstva nějakého místa tím, že rozšiřuje poplašnou zprávu, která je nepravdivá, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok nebo peněžitým trestem."

19.1.2015 v 10:15 | Karma: 11,11 | Přečteno: 1069x | Diskuse| Politika

Jindřich Tůma

Výzva blogerům – nepodporujte teroristy a extremisty

V souvislosti s nedávným teroristickým útokem ve Francii se zde objevilo množství blogů odsuzujících tento odporný čin.

9.1.2015 v 14:15 | Karma: 17,07 | Přečteno: 1479x | Diskuse| Politika

Jindřich Tůma

Historicky první přímo volený prezident - nebo snad křivě zvolený?

Už delší dobu nevěřícně kroutím hlavou, když zastánci Miloše Zemana omlouvají jeho chování jakousi nedotknutelností, údajně vyplývající z přímé volby prezidenta. Včera tomu nasadil korunu bloger Petr Cvalín, když napsal "Miloš Zeman má právo po vyhrané první přímé volbě prezidenta mluvit za celý národ". To mne donutilo vrátit se tímto blogem dva roky zpět, do doby, kdy to vše začalo. Tedy do doby historicky první volby českého prezidenta přímou volbou.

7.1.2015 v 6:00 | Karma: 27,43 | Přečteno: 1140x | Diskuse| Politika

Jindřich Tůma

Komu slouží Miloš Zeman

Dle svého prezidentského slibu všemu lidu České republiky. Ale je tomu tak skutečně?

1.1.2015 v 13:20 | Karma: 25,89 | Přečteno: 1565x | Diskuse| Politika

Jindřich Tůma

Na "záhadném" zmizení Airbusu AirAsia není nic záhadného.

Z těch několika známých fakt lze s poměrně velkou pravděpodobností odvodit, co se stalo. Pro ty, které to zajímá, je určen tento blog.

28.12.2014 v 18:20 | Karma: 29,99 | Přečteno: 2533x | Diskuse| Ostatní

Jindřich Tůma

Miloš Zeman - neandrtálec nebo lhář?

Miloš Zeman ve svém prezidentském vánočním projevu přirovnal "řvoucí dav" (rozuměj demonstranty) k neandrtálcům.

27.12.2014 v 9:00 | Karma: 28,59 | Přečteno: 1660x | Diskuse| Politika

Jindřich Tůma

Jak jsem potkal presidenta

V souvislosti s výročím úmrtí V. Havla, i s chováním našeho posledního presidenta, se objevila řada článků na téma naši presidenti. Hodnocení jednotlivých osobností bych ponechal povolanějším, jen bych rád popsal svou osobní zkušenost ze setkání s nimi. Názor nechť si udělá každý sám.

20.12.2014 v 7:52 | Karma: 18,11 | Přečteno: 1102x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 20
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1205x
Člověk, který vždy šel svou cestou, ale vždy se zajímal o cesty jiných. Moje povolání mi pomohlo pochopit nejen to, že naše země je maličká, ale i to, že většina problémů jednotlivce je vcelku bezvýznamných a zbytečných.

Seznam rubrik